Natur og naturfænomener

Hvad skal børnene opnå

  • glæde ved at færdes i naturen og bruge alle sanser, deres fantasi og krop i terræn med forhindringer og skråninger.
  • Børnene skal udforske og udfordre dem selv
  • kendskab til hvordan man behandler dyr og planter
  • kendskab til årstiderne
  • kendskab til nærmiljøet
  • hvad kan vi bruge naturen til?
  • nysgerrige børn som interesserer sig for og respekterer naturen
  • mærke forskel på vejret ( at vi tager handsker på fordi det er koldt, regntøj på det regner på næsen osv. )
  • høre om naturfænomener

Hvordan støtter vi børnene:

  • give børnene mulighed for at færdes ude i forskellig slags vejr
  • opfordre børnene til at bruge deres sanser i naturen ( dufte til en blomst, mærke det bløde mos, kaste med de visne blade osv. )
  • give børnene tid og ro til at opdage
  • kigge i bøger, film og på Ipad og uddybe emner om skoven, dyrene i skoven, vejret, årstiderne osv.
  • gribe de spørgsmål der kommer / opstår
  • gå på opdagelse sammen med børnene
  • samle/plukke ting i naturen og tage dem med hjem

Aktiviteter som kan støtte børnene:

  • ugentlige ture i naturen
  • aktiviteter som giver plads til at opleve forskelligt vejr
  • ture i nærmiljøet
  • lad børnene udfolde sig motorisk i skoven
  • samle ting i naturen, tage med hjem og lad det indgå i et emnearbejde
  • emner og samtaler om natur og naturfænomener

Tegn:

  • udviser glæde ved at opholde sig i naturen
  • får lyst til at være aktiv i naturen og bruge sine sanser
  • er opmærksom på dyr og planter
  • får lyst til at udforske og undersøge ting i naturen
  • viser at naturen inspirerer til at lege

Børn med særlige behov:

  • forberedelse
  • ro og tid til at bearbejde indtryk
  • gentagelser
  • understøtte med sanselige oplevelser