Kulturelle udtryksformer

Kulturelle udtryksformer rummer mange aspekter lige fra at kunne udtrykke sig gennem forskellige materialer til at udtrykke sig gennem dans, musik, teater m.m. ( Kultur indeholder også mange kontraster ). Forskellen på bykultur og at være på landet. Kulturen i andre lande og deres skikke. Almindelig bordkultur og almen dannelseskultur. Så kulturelle udtryksformer rummer mere end som så.

Hvad skal børnene opnå:

  • børnene skal have kendskab til sange/sanglege
  • de skal have kendskab til musik, teater, rim og remser
  • de skal kunne kende og anvende forskellige materialer og udtrykke sig gennem disse
  • blive glad for noget de har lavet og anerkende noget andre har lavet
  • børnene skal lære en spisekultur
  • almen opdragelse ( at man ikke slår, kradser, kravler på bordet, kaster med tingene eller skriger når man ikke får sin vilje )
  • de skal opnå kendskab til den danske kultur samt andre kulturer
  • opnå ud af egen vilje at hjælpe til. Få en fornemmelse af hvad der er rigtigt og forkert. Gebærde sig socialt
  • kende forskellen på land og by

Hvordan støtter vi børnene:

  • de voksne er rollemodeler for sprogkulturen i huset, taler ordentlig til børnene og hinanden
  • guider børnene til at udtrykke sig verbalt i stedet for f.eks. at bruge hænderne
  • lærer børnene køkultur ved at hjælpe dem med f.eks. at stå og gå i række
  • gennem ris og ros give børnene en fornemmelse af, hvad der er rigtig og forkert opførsel
  • har forskellige musikinstrumenter til rådighed
  • har forskellige materialer til rådighed ( ler, lim, maling osv. )
  • sørge for bøger / video/ Ipad, som kan understøtte emner
  • give børnene mulighed for at opleve teater, musik og kunst
  • udflugter i nærmiljøet ( skov, strand, biblioteket m.m. )
  • have traditioner
  • have madkultur, opleve et fællesskab, hyggestund med bordskik

Aktiviteter som kan støtte børnene:

  • lave aktiviteter hvor børnene får mulighed for at udtrykke sig gennem forskellige materialer

f.eks. maleaktiviteter, klippe/ klistre, lave lerfigurer, arbejde med naturmaterialer

  • højtlæsning og dialogisk læsning
  • udflugter
  • spille teater sammen eller for børnene
  • kigge på billeder i bøger eller på Ipad
  • traditioner så som fødselsdage m.m.
  • emnearbejde med gentagelser og fordybelse
  • billeder og musik fra andre lande

Tegn:

  • viser lyst og glæde til at deltage i aktiviteter
  • udviser nysgerrighed og deltager aktivt, når vi er på udflugt
  • udviser glæde og deltager aktivt i traditioner
  • glæder sig over at vise det man har lavet ( billede, lerfigur osv. )
  • udviser glæde ved musik, dans, teater m.m.
  • begynder at vise bordskik

Børn med særlige behov:

  • mere tid
  • rød tråd mellem forældre og institution
  • flere gentagelser
  • ekstra guide
  • en til en