Krop og bevægelse

Læs mere om krop og bevægelse her.

Indhold

    En vigtig del for at børn trives er, at deres basale behov er opfyldt, men især også, at de udvikler sig både sprogligt og også motorisk. Det at være selvstændig og ikke afhængig af en voksen på alle punkter gør, at børnene får en frihed. Jo mere stærk man er motorisk, jo mere selvstændig er børnene ofte ( Man får fysisk velværd, og muskler opbygges til at kunne klare mere og være mere udholdene. ) Det at være fysisk i god form gør også, at man helbredsmærssigt har det bedre og ens immunforsvar bliver stærkere. Dermed sagt, at når man har det godt fysisk , trives man også bedre God ernæring hører også til godt velvære.

    Hvad skal børnene opnå:

    • børnene skal have både grovmotoriske og finmotoriske færdigheder
    • de skal blive bevidst om at bruge kroppen, og hvad den kan ( kravle, trille, krybe,balancere, klatre op/ ned, løbe osv. )
    • de skal have kendskab til, hvad de forskellige dele af kroppen hedder
    • de skal turde udfordre dem selv
    • kunne kaste og påbegynde at vise tegn til at kunne gribe
    • holde på en farveblyant/blyant/tusch
    • vise interesse for at klippe
    • kunne skubbe sig frem på f.eks. en scooter
    • putte ting i sættekasser
    • en sund tilgang til kost og bevægelse

    Hvordan støtter vi børnene:

    • at give børnene mulighed for at have redskaber som udfordrer dem motorisk
    • at der er plads og rum til motorisk udfoldelse
    • at vi også bruger naturen til motorisk udfoldelse
    • at vi motiverer børnene til at udfolde sig motorisk
    • at vi har mulighed for, at børnene bliver stimuleret sansemærssigt
    • at finde aktiviteter som både udfordrer og giver lyst til motorisk udfoldelse
    • at der er legetøj, som stimulerer sanser og finmotorik
    • at der er mulighed og materialer til rådighed til at bruge og stimulere finmotorikken
    • at give dem varieret kost ( se stykket om kostpolitik )

    Aktiviteter som kan støtte børnene:

    • motorik
    • gymnastik
    • gåture
    • ture i skoven på ujævnt underlag, samt skråt underlag
    • motoriske redskaber som madrasser, bolde, kravletunnel, puder, balancepuder osv.
    • sanglege som opfordrer til at bruge kroppen
    • aktiviteter med materialer som stimulerer sanserne såsom: Massagebolde, sansebane, sanseposer, lytte til rasler med forskelligt indhold, smage forskellige produkter, som stimulere sanserne ( salt, sødt, surt, tørt, blødt osv. )
    • aktiviteter med redskaber som stimulerer finmotorikken ( sakse, blyanter, farveblyanter, limstifter osv. )
    • mad skåret i små stykker som skal samles op via pincetgreb

    Tegn:

    • tager initiativ til fysisk aktivitet
    • udviser glæde ved fysisk aktivitet
    • udfordrer sig selv og prøver egne grænser af
    • hjælper med at tage sit eget tøj på
    • kender ord på kropsdele
    • bliver opmærksom på sine sanser

    Børn med særlige behov:

    • et tæt samarbejde med forældrene
    • kstra guide samt tid og ro
    • ros og anerkendelse
    • ekstra støtte i aktivitetervære mere motiverende
    • indlægge evt. pauser