Den sproglige kompetence

Det er vigtigt for både at være en del af fællesskabet, men også kunne kommunikere sine følelser og frustrationer, at kunne udtrykke sig.

Hvad skal børnene opnå

  • kunne lytte til en besked
  • kunne lytte til en fortælling/historie
  • interessere sig for bøger, sange, rim og remser
  • kunne gentage/ imitere ord
  • sætte ord på følelser
  • spørge om hjælp
  • sætte ord på leg
  • tage initiativ til sprog, lave lyde, vrøvle/ prøve sig frem
  • gå fra at pege, til enkelte ord, til påbegynde sætninger
  • kommunikere med de andre børn samt de voksne

Hvordan støtter vi børnene:

  • giver dem tid og ro til at sætte ord på
  • motiverer dem til at anvende sprog
  • gentager og anerkender samt roser deres initiativ til sprog
  • hjælper med at sætte ord på leg og dialog med de andre børn
  • hjælper med at sætte ord på følelser
  • hjælper med at spørge/ sige fra i legesituationer
  • udfordrer børnene via. beskeder
  • er nærværende
  • sætter ord på, når vi som voksne gør klar til mad, er med i leg, i aktiviteter osv.
  • være opmærksomme på det non verbale sprog ( mimik, kropssprog, ansigtsudtryk m.m. )
  • skaber nysgerrighed for sproget, og møder barnet på det stadiet, det nu er
  • følger barnets spor. Griber muligheden, når der opstår mulighed for sprog, og motiverer der
  • gentagelser generelt

Aktiviteter som kan støtte børnene:

  • dialogisk læsning
  • pegebøger/ billedbøger hvor vi sætter ord på”sprogbad”( siger ordene, sætter ordene i kontekst, hører, mærker, bevæger, ser på billeder osv. )
  • spil med farver, billeder osv.
  • samling
  • sange med og uden fagter
  • leg med rim og remser
  • leg med overbegreber ( frugter, grøntsager, møbler osv. )
  • teater
  • små videoklip på Ipad
  • emneuger med fordybelse i områder ( f.eks forår, tegn på forår, udflugter i naturen, billeder af forår osv. )

Tegn:

  • får større ordforråd
  • får lyst til at fortælle
  • genkender sange/ fagter og synger med/ laver fagter
  • sætter lyd / ord på følelser
  • giver verbal eller nonverbalt udtryk for sine behov
  • bruger sprog i samvær med andre
  • sætter ord på handlinger

Børn med særlige behov:

  • et tæt samarbejde med forældrene
  • ekstra guide samt tid og ro
  • motivere til sprog
  • ros og anerkendelse
  • sætte sprog på handlinger