Det er vigtigt for både at være en del af fællesskabet, men også kunne kommunikere sine følelser og frustrationer, at kunne udtrykke sig.
Hvad skal børnene opnå
- kunne lytte til en besked
- kunne lytte til en fortælling/historie
- interessere sig for bøger, sange, rim og remser
- kunne gentage/ imitere ord
- sætte ord på følelser
- spørge om hjælp
- sætte ord på leg
- tage initiativ til sprog, lave lyde, vrøvle/ prøve sig frem
- gå fra at pege, til enkelte ord, til påbegynde sætninger
- kommunikere med de andre børn samt de voksne
Hvordan støtter vi børnene:
- giver dem tid og ro til at sætte ord på
- motiverer dem til at anvende sprog
- gentager og anerkender samt roser deres initiativ til sprog
- hjælper med at sætte ord på leg og dialog med de andre børn
- hjælper med at sætte ord på følelser
- hjælper med at spørge/ sige fra i legesituationer
- udfordrer børnene via. beskeder
- er nærværende
- sætter ord på, når vi som voksne gør klar til mad, er med i leg, i aktiviteter osv.
- være opmærksomme på det non verbale sprog ( mimik, kropssprog, ansigtsudtryk m.m. )
- skaber nysgerrighed for sproget, og møder barnet på det stadiet, det nu er
- følger barnets spor. Griber muligheden, når der opstår mulighed for sprog, og motiverer der
- gentagelser generelt
Aktiviteter som kan støtte børnene:
- dialogisk læsning
- pegebøger/ billedbøger hvor vi sætter ord på”sprogbad”( siger ordene, sætter ordene i kontekst, hører, mærker, bevæger, ser på billeder osv. )
- spil med farver, billeder osv.
- samling
- sange med og uden fagter
- leg med rim og remser
- leg med overbegreber ( frugter, grøntsager, møbler osv. )
- teater
- små videoklip på Ipad
- emneuger med fordybelse i områder ( f.eks forår, tegn på forår, udflugter i naturen, billeder af forår osv. )
Tegn:
- får større ordforråd
- får lyst til at fortælle
- genkender sange/ fagter og synger med/ laver fagter
- sætter lyd / ord på følelser
- giver verbal eller nonverbalt udtryk for sine behov
- bruger sprog i samvær med andre
- sætter ord på handlinger
Børn med særlige behov:
- et tæt samarbejde med forældrene
- ekstra guide samt tid og ro
- motivere til sprog
- ros og anerkendelse
- sætte sprog på handlinger